publicatie Nature: afvallen zonder sporten in de toekomst?
Gepost 21-01-2012 - 12:24
A PGC1-α-dependent myokine that drives brown-fat-like development of white fat and thermogenesis
Blijkt een hormoon te zijn wat bij muizen zorgt voor het omzetten van white fat in brown fat. Even voor de goede orde en zeer simpel gesteld; white fat is vetopslag in het lichaam, brown fat verbrandt juist vet.
Ik heb alleen abstracts kunnen vinden, dus helaas niet het hele artikel, maar het lijkt me gigantisch interessant. Zou dit een verklaring kunnen zijn dat sommige mensen makkelijker vet verbranden dan anderen? Mogelijk dat irisine (of verwante stoffen) spiegels hoger zijn bij sommige mensen, waardoor ze sneller vet verbranden en/of minder geneigd zijn vet aan te leggen?
Ben benieuwd naar jullie meningen en of iemand het hele artikel heeft gevonden/gelezen.
The hardest battle you're ever going to fight is the battle just to be you
progressie nov 2010 - sep 2011
Rebirth by fire
Slow carb diet cut
Start: zondag 11 maart 2012
Einde: juni/juli 2012
Kcal: 2600
E-K-V: 45-25-30
BP: 2 x 117,5 kg (doel december 2012: 125 kg)
DL: 1 x 185 kg (doel december 2012: 220 kg)
SQ: 1 x 180 kg (doel december 2012: 200 kg)
Gepost 21-01-2012 - 14:11
Nu is het wel zo dat bepaalde dieren al meer aanleg voor aanmaak van bruin vetweefsel hebben. Mensen hebben dat bijna niet, behalve bij kleine kinderen. Pas sinds een paar jaar weten we dat volwassenen vaak nog wel wat bruin vetweefsel hebben (vooral rond de nek meende ik).
Dat dit bij dieren allemaal zo makkelijk gaat wil niet zeggen dat het bij mensen zo makkelijk zal gaan. '
Daarnaast zorgt bruin vetweefsel voor meer vetverbranding door temperatuur hoog te houden. Als je temperatuur al prima is heeft dat bruine vetweefsel minder te doen. Ik ben dus erg sceptisch over de praktische toepassing van dit gebeuren.
O ja, we hebben het daarnaast ook nog over een hormoon. Als het al op de markt komt zal het niet goedkoop zijn, moet het nog jaren door keuringen van de EU, FDA, etc. heen.
Ik zie dus nog niet veel redenen om blij te gaan stuiteren...
-Gratis blog artikelen (krachttraining, voeding, afvallen, gezondheid, etc.)
-Personal training en voedingscoaching
-Kidsafety (weerbaarheid en zelfverdediging voor kinderen)
Gepost 21-01-2012 - 16:53
JemfitNL, op 21-01-2012 - 14:11, zei:
Dat is jammer
En door zijn offer werd ik vrij. Hij droeg mijn straf, Hij stierf voor mij.
Ontnam de dood zijn heerschappij. Dankzij zijn sterven leef ik nu.
Gepost 23-01-2012 - 10:16
Nu is het wel zo dat bepaalde dieren al meer aanleg voor aanmaak van bruin vetweefsel hebben. Mensen hebben dat bijna niet, behalve bij kleine kinderen. Pas sinds een paar jaar weten we dat volwassenen vaak nog wel wat bruin vetweefsel hebben (vooral rond de nek meende ik).
Idd, pas sinds enkele jaren staat vast dat volwassenen ook nog een hoeveelheid bruin vet bezitten, alleen ik meen mij te herinneren dat dit behoorlijk aan variatie onderhevig is en al eerder gelinkt is aan het feit dat sommige mensen zich kapot kunnen eten en slank blijven en anderen bij een grammetje meer al aankomen. Ik vraag me af in hoeverre Irisine ook bij mensen gelinkt kan worden aan de variatie in bruin vet en in hoeverre het natuurlijke gehalte aan irisine bij mensen hieraan ten grondslag ligt.
Daarnaast zorgt bruin vetweefsel voor meer vetverbranding door temperatuur hoog te houden. Als je temperatuur al prima is heeft dat bruine vetweefsel minder te doen. Ik ben dus erg sceptisch over de praktische toepassing van dit gebeuren.
O ja, we hebben het daarnaast ook nog over een hormoon. Als het al op de markt komt zal het niet goedkoop zijn, moet het nog jaren door keuringen van de EU, FDA, etc. heen.
Vertic, op 21-01-2012 - 15:18, zei:
Iceman is een van de mensen dat veel bruin vet heeft in zijn lichaam
Iceman
Deels mee eens; dieren hebben de functies ( bijvoorbeeld het lichaam bufferen tegen temperatuurschommelingen) van bruin vet meer nodig dan wij als mensen , wat een plausibele verklaring kan zijn voor het feit dat dieren in het algemeen meer bruin vet bezitten. Bruin vet zorgt ook bijvoorbeeld bij sommige slanke mensen, zoals extreem voorbeeld Iceman waarnaar Vertic refereert, dat ze het niet koud hebben in extreme omstandigheden, ondanks hun dunne laag wit vetweefsel, wat in principe isolerend werkt.
Het is echter ook aangetoond dat bruin vet ook bij normale temperaturen effectief is en ik kan me voorstellen dat dit weefsel ook actiever is tijdens carb-restrictie schema's als UD2.0, CKD, waarin je lichaamstemperatuur ook wat onder druk staat door de verschillende lichaamsprocessen die optreden.
Als het hormoon voor de mens vermarkt kan worden zie ik hierin toch wel wat commerciele opties, alhoewel deze zeker niet goedkoop zullen zijn en te betwisten vallen.
Ik nog veel minder. Het heeft namelijk ook een duistere kant.
Als extreem voorbeeld;
Stel dat het praktisch inzetbaar wordt voor mensen en op termijn zelfs goedkoper kan worden kan het mensen verleiden tot het verhogen van de voedselinname; het vet verbrand je toch simpel met je pilletje en obesitas verdwijnt uit de wereld.... In het kader van overbevolking, voedseltekorten, etc is dit niet een scenario wat je wilt krijgen.
Rebirth by fire
Slow carb diet cut
Gepost 23-01-2012 - 13:25
artikel New York Times, 12 jan 2012
Rebirth by fire
Slow carb diet cut
Gepost 23-01-2012 - 17:03
waarom is bruin vet bruin, dat is door de rijkelijke aanwezigheid van 'mitochondrien', een celorganel dat in de evolutie overblijfselen zijn van bacterien (endosymbiontenhypothese). in bruin vet zijn deze mitochondrien verantwoordelijk voor thermogenese onder invloed van 'thermogenine'. hierbij wordt er geen atp gevormd maar wel warmte afgegeven.
hier zit ook een addertje onder het gras; er wordt veel warmte gevormd doordat het 'protonkanaal' aanwezig is waardoor er geen atp wordt geproduceerd, het protonkanaal is de wezenlijke 'thermogenine'. met name bruin vet heeft deze protonkanalen waardoor de warmteproductie ten koste gaat van atp productie.
als in het lichaam de hoeveelheid bruin vet toeneemt dan heeft dit grote consequenties voor de productie van atp, die hierdoor extreem verlaagd wordt. een grotere hoeveelheid van bruin vet wordt hierdoor als nadelig beschouwd.
Thermogenine is een 33kDa eiwit voor het eerst ontdekt in 1973. Thermogenine wordt voornamelijk gevonden in het bruin vetweefsel, of bruin vet, en is verantwoordelijk voor thermogenese zonder te rillen. Het zou erg nadelig zijn als het veel in andere weefsels zou voorkomen omdat het de efficiëntie van de ATP productie extreem verlaagt. Een gedeelte van de warmte productie is zelfs te verklaren omdat de ATP concentratie daalt waardoor de cel wordt aangezet om meer ATP te maken maar dat werkt niet door de ontkoppeling. Hierdoor wordt in bruinvet weefsel dus veel warmte geproduceerd (wikipedia).
atp is eigenlijke brandstof van elke levende cel die deze omzet in adp (atp--->adp +p). een verlaging van atp heeft grote gevolgen op het hele metabole functioneren. nader onderzoek naar irisine is daarom essentieel.
"Ik ben niet erg snel van begrip, niet scherpzinnig... mijn vermogen om een langdurige en zuiver abstracte gedachtegang te volgen is zeer beperkt... maar in het opmerken van dingen die makkelijk aan de aandacht ontsnappen, en in het nauwgezet observeren daarvan, ben ik beter dan de gemiddelde mens."
(Darwin)
Gepost 23-01-2012 - 21:52
End of Days, op 23-01-2012 - 10:16, zei:
Het is echter ook aangetoond dat bruin vet ook bij normale temperaturen effectief is
Heb je bronnen voor die 2 beweringen? Of vind ik dat terug in het artikel die je daarna postte?
@Hercules;
Maar dat is dan dus alleen een probleem als ander weefsel vervangen wordt door bruin vetweefsel? Zolang het een niet ten koste gaat van het ander zou het dus geen kwaad kunnen. (behalve het risico van ondergewicht misschien)
Gepost 24-01-2012 - 10:16
JemfitNL, op 23-01-2012 - 21:52, zei:
Maar dat is dan dus alleen een probleem als ander weefsel vervangen wordt door bruin vetweefsel? Zolang het een niet ten koste gaat van het ander zou het dus geen kwaad kunnen. (behalve het risico van ondergewicht misschien)
dat is niet wat er staat, in het artikel wordt genoemd dat een toename van bruinvet nadelige invloed heeft op de atp productie en dat bruinvet op andere locatie evenmin wenselijk is. wat er precies gebeurt en welke risico's eraan verbonden zijn zal verder onderzoek moeten uitwijzen. er zijn te weinig duidelijkheden en wat wel of geen kwaad kan is op dit moment onderhevig aan speculatie.
het risico van ondergewicht lijkt me niet de eerste zorg, maar een scenario waarin de atp productie dermate laag is dat de stofwisseling drastisch zakt en de cortisolproductie hevig kan toenemen om de stofwisseling op gang te houden. ook dit is speculatie maar als dit een rol gaat spelen dan kan je wit vet omzetten in bruin vet en vervolgens achter elkaar je spiermassa verliezen. er zijn veel mogelijkheden denkbaar waardoor het een of ander niet uit te sluiten is.
nader onderzoek is essentieel maar tot nu toe ben ik nog niet enthousiast over irisine. ik vind het een bijzonder fenomeen wat irisine kan doen maar om dit toe te passen zal er toch veel meer onderzoek moeten plaats vinden.
"Ik ben niet erg snel van begrip, niet scherpzinnig... mijn vermogen om een langdurige en zuiver abstracte gedachtegang te volgen is zeer beperkt... maar in het opmerken van dingen die makkelijk aan de aandacht ontsnappen, en in het nauwgezet observeren daarvan, ben ik beter dan de gemiddelde mens."
(Darwin)
Gepost 24-01-2012 - 10:39
hercules, op 24-01-2012 - 10:16, zei:
Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat het ging om de atp-productie in de vetmassa zelf. Als dat het is, hoeft het niet ten koste te gaan van atp productie op andere plaatsen. Er wordt immers gezegd: het zou nadelig zijn als thermogenine in ANDERE WEEFSELS zou zitten. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Gepost 24-01-2012 - 20:12
JemfitNL, op 23-01-2012 - 21:52, zei:
Hoi Jem, veel onderzoek is nog vrij onduidelijk, maar ik meen dat de functie van bruin vetweefsel wordt aangehaald in dit onderzoek;
Cypes et al., 2009
En de "bufferende" werking van bruin vet op lichaamstemperatuur is een Nederlands product; een onderzoek van de universiteit van Maastricht naar Wim Hof, maar kan het niet zo snel vinden helaas.
Deze post is bewerkt door End of Days: 24-01-2012 - 20:14
Rebirth by fire
Slow carb diet cut
Gepost 25-01-2012 - 01:44
JemfitNL, op 24-01-2012 - 10:39, zei:
het gaat hierin om de werking van irisine die wit vet omzet in bruin vet, die vetten vind je overal in het lichaam terug. dus dan gaat thermogenine ineens in heel veel andere weefsels zitten. dan kan het overal voorkomen dus ook op plaatsen waar het juist onwenselijk is.
Deze post is bewerkt door hercules: 25-01-2012 - 01:46
(Darwin)
Gepost 26-01-2012 - 11:09
@EoD;
Dat artikel schrijft alleen dat bruin vetweefsel je energieverbruik 'reguleert'...
Je twee statements (waarbij de eerste overigens wel erg plausibel klinkt) worden niet aangehaald.
Deze post is bewerkt door JemfitNL: 26-01-2012 - 11:12
Gepost 26-01-2012 - 21:59
Na enig speurwerk kwam ik er achter dat het bij TijdvoorMAX werd aangehaald.
Toevallig was daar wetenschapsjournalist Harm Oving die iets vertelt over witte en bruine vetten.
Ik heb het zelf nog niet terug gezien (kan het namelijk niet afspelen op m'n iPad), maar ik denk dat het gaat over het onderwerp van dit topic.
http://www.tijdvoorm...ynNsHnHUViBdBGC
Iemand toevallig al gezien?

Help