Fitnessforum: Alternatieven door blijvende problemen - Fitnessforum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op dit onderwerp

Alternatieven door blijvende problemen

#1 Gebruiker is offline   Scaevus 

• Nieuw lid
  • Groep: Fitnessforum leden
  • Lid geworden: 27-01-12

Gepost 30-01-2012 - 16:20

Hallo daar!

In 2007 heb ik mijn knieschijf uit de kom gehad (Patella luxatie). Ruwweg omschreven heb ik een iets wat vlakke kom voor de knieschijf waardoor de knieschijf wat meer op de 'kniekom' ligt. Door onverwachte bewegingen kan het zo zijn dat me knieschijf uit de kom gaat. Dit heb ik onderhand 3 keer gehad waarbij de laatste keer (tijdens het uitgaan) in 2009 was. Sinds die tijd heb ik eigenlijk geen zware problemen meer gehad mede doordat ik lange tijd fysiotherapie heb gehad maar daarna ook ben gestopt met sporten. Dat werkte natuurlijk niet en ben er toch achtergekomen dat ik in beweging moet blijven. Niet alleen omdat ik in gewicht aankwam maar ook omdat ik mijn bovenbeeenspieren moet blijven trainen om de knie stevig te houden.

Met fysiotherapie hield dat in dat ik veel met Leg Press moest doen. Dit doe ik momenteel in de sportschool ook elke keer. Ik heb geen vast schema wat ik doe per keer. Dit wil ik wel gaan maken maar ik loop tegen het probleem aan dat ik verder niet weet welke oefeningen ik hierbij moet meenemen. Standaard doe ik nu:

- 20 minuten fietsen op 110RPM met varierende weerstanden.
- 20 minuten hardlopen op 11/12KMPU soms met een helling.
- 10 minuten crosstrainer meestal op gemiddeld 85RPM

- 3 set buikspieroefeningen tot het niet meer verder gaat (meestal 3X25 situp)
- 3 set Leg Press (1x14, 1x12(+1), 1x10(+2)) Ik weet niet hoe ik dit moet uitschrijven, elke keer neem ik 2 herhalingen minder maar 1 gewicht meer.

Daarnaast pak ik meestal een paar andere oefeningen net waar ik zin in heb.

Dus eigenlijk een waardeloos schema of niet? Vast wel. Vooral de cardio vind ik leuk om te doen. Lekker jezelf in het zweet werken en daarna wat andere oefeningen doen.

Nu is mijn vraag eigenlijk: welke oefenignen moet ik meenemen om mijn knieproblemen te voorkomen. Tot zo ver gaat alles eigenlijk heel goed. Ik ben gemiddeld 2 a 3 keer in de week en 2 keer ben ik buiten hardlopen (5,5/7KM).
0

#2 Gebruiker is offline   JemfitNL 

• Wolverine
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 02-11-10
  • Geslacht:Man
  • Interesses:Voeding, krachttraining, muziek, gezondheid, persoonlijke ontwikkeling, computerspellen, vechtsporten en zo nog wel wat.

Gepost 30-01-2012 - 20:36

Welk type beweging mag je niet maken ivm risico op een nieuwe luxatie?

In de regel zou ik zeggen: begin met leren te deadliften. Ik zou ook squats willen aanraden, maar weet niet of dat verantwoord is in jouw geval. Of deadlifts en squats op dit moment verstandig zijn hangt van het antwoord op mijn bovenstaande vraag af.
www.jemfit.net (Fysieke en persoonlijke ontwikkeling)
-Gratis blog artikelen (krachttraining, voeding, afvallen, gezondheid, etc.)
-Personal training en voedingscoaching
-Kidsafety (weerbaarheid en zelfverdediging voor kinderen)
0

#3 Gebruiker is offline   Scaevus 

• Nieuw lid
  • Lid geworden: 27-01-12

Gepost 30-01-2012 - 21:50

Vanuit het ziekenhuis/ fysiotherapie heb ik geen no- go's gekregen wat betreft fitness, contactsporten moet ik wel mijden. Maar dat betekend niet dat ik alles kan gaan doen. Het is belangrijk dat ik eerst alle spieren in de benen goed train. Dat heb ik eigenlijk de afgelopen jaren niet specifiek gedaan. Daarom lijkt dat me een goede basis om mee te beginnen om naast cardio de benen mee te nemen. Eerste doelstellingen zijn namelijk afvallen (verlagen vetpercentage) en zekerheid krijgen in mijn knieen.
0

#4 Gebruiker is offline   JemfitNL 

• Wolverine
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 02-11-10
  • Geslacht:Man
  • Interesses:Voeding, krachttraining, muziek, gezondheid, persoonlijke ontwikkeling, computerspellen, vechtsporten en zo nog wel wat.

Gepost 30-01-2012 - 21:54

Als in principe alles mag... Eerst leren deadliften, basiskracht opbouwen. Daarna kijken of je het ook kan uitbreiden met squats. Houd je knieën ondertussen goed in de gaten. Begin met een licht gewicht, ook al lijkt het alsof je meer gewicht aan kan. Neem het liefst iemand in de arm die verstand heeft van dergelijke blessures én krachtsport.
www.jemfit.net (Fysieke en persoonlijke ontwikkeling)
-Gratis blog artikelen (krachttraining, voeding, afvallen, gezondheid, etc.)
-Personal training en voedingscoaching
-Kidsafety (weerbaarheid en zelfverdediging voor kinderen)
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op dit onderwerp

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers