Ga naar inhoud

Foto

Mont Ventoux

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 kranenburg2002

kranenburg2002

Nieuw lid

• Fitnessforum leden
  • 4 Posts:

Gepost 17-01-2004 - 22:34

Hoi,

Ik heb vandaag een hometrainer gekocht met het volgende doel, in juni dit jaar zal ik een poging gaan wagen om de Mont Ventoux te beklimmen.
Echter is mijn conditie op dit moment nul, ik wil graag advies hoe ik het beste aan de slag kan gaan.
Ik heb reeds jullie trainingsschema uitgedraaid en zal daar ook mee aan de slag gaan.
Ik hoop dat jullie goede tips hebben.
Een collega kreeg op de sportschool het advies om drie keer per week een uur lang op 80% van zijn max. hartslag te gaan fietsen.
Jullie schema geeft dat nu nog lang niet aan aangezien ik nog beginnend ben.

Hoor het graag,

Sil

#2 Danny

Danny

Volwaardig lid

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip
  • 146 Posts:

Gepost 19-01-2004 - 16:10

Hoi Sil,

Het zou erg helpen als je mij vertelt wat voor type hometrainer gekocht hebt. Toch kan ik je wel enige aanwijzingen geven :).

De Mont Ventoux is niet niks, zeker niet als je conditie momenteel op nul staat. Ik denk dat je het beste kunt afzien van het trainingsschema wat je hebt ingevuld. Als je je hier aan houdt dan wordt het erg moeilijk om al in juni bovenaan te komen.

Het advies wat je collega heeft gekregen geldt eigenlijk ook voor jou. Streef ernaar om drie keer in de week gedurende een uur te gaan fietsen. Je training zal er in het begin ongeveer zo uit moeten zien:

De eerste 15 minuten fiets je op een laag tempo (zo rond 60% HfMax (=maximale hartslag)). Daarna kies je voor een heuvelprogramma op je fiets en zorgt dat je hartslag rond de 80% van je HfMax ligt. Vervolgens fiets je het laatste kwartier op 70% van je HfMax.

Zeker in het begin zal het stuk van 80% waarschijnlijk moeilijk vol te houden zijn. Je kunt dit eventueel oplossen met behulp van intervaltraining; dus een zwaardere inspanning afwisselen met een lichtere inspanning.

Na verloop van tijd zul je merken dat het steeds gemakkelijker wordt om het schema vol te houden. Dan wordt het tijd om het aan te passen; streef er naar dat je uiteindelijk het volle uur op 80% van je HfMax fietst en daarbuiten een aantal minuten cooling-down en warming-up doet.

(Ter informatie: je kunt je HfMax berekenen door: 220 - je leeftijd
Voorbeeld: stel je bent 20 dan is je HfMax 220 - 20 = 200.
60% van je HfMax komt overeen met 120.)

Danny

#3 kranenburg2002

kranenburg2002

Nieuw lid

• Fitnessforum leden
  • 4 Posts:

Gepost 21-01-2004 - 22:40

Hoi Danny,

Ik heb dus de 4255 gekocht.
Ben gisteren gaan trainen zoals je al had geadviseerd en zoals je voorspelde viel het met best tegen.
Dat word nog wat met mij :lol: :lol: :lol:

Indien je nog andere bruikzame tips hebt dan hoor ik het graag.
De beklimming zal begin juni plaatsvinden.

Groeten,

Sil

#4 Danny

Danny

Volwaardig lid

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip
  • 146 Posts:

Gepost 22-01-2004 - 14:43

Hoi Sil,

Je zult merken dat je binnen vier weken al in een veel betere vorm bent hoor! Zeker in het begin gaat het ontzettend snel; toch zal je hard aan de slag moeten als je in juni bovenaan wilt eindigen ;).

Ik heb net naar de verschillende programma's op de 4255 gekeken. Manual mode (programma nr. 1) is waarschijnlijk het beste omdat je dan volledig kunt trainen zoals ik hieronder heb aangeven. Wil je echter afwisseling dan zijn andere geschikte programma's: 5, 6, 8 en 10.

Waarschijnlijk wist je het al, maar voor de zekerheid: ook bij programma's anders dan 1 kun je de weerstand instellen. Dat is ook zeker aan te raden daar ze op een vrij laag niveau starten.

Maar misschien is dit allemaal - op dit moment - teveel van het goede. Probeer de komende tijd om drie keer in de week een uur per keer te trainen; zelfs als dit betekent dat je hierbij op het laagste niveau moet fietsen.

Probeer verder zo gezond mogelijk te leven: let op je voeding, vermijd junkfood, neem voldoende rust, pak de trap in plaats van de lift, drink niet teveel alcohol etc.

Groet,

Danny

#5 kranenburg2002

kranenburg2002

Nieuw lid

• Fitnessforum leden
  • 4 Posts:

Gepost 22-01-2004 - 15:07

Danny,

Ik ga er gewoon voor, we zullen wel zien we moeten het gewoon redden.
Die pizza van vanavond ga ik maar inruilen voor een kipfileetje met sla.

Ga tevens proberen wat wegervaring op te doen.
Ken je nog een gezellige sponser voor mijn ventoux-outifit???

Groeten,

Sil

#6 Danny

Danny

Volwaardig lid

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip
  • 146 Posts:

Gepost 26-01-2004 - 15:50

Sil,

Als je conditie al wat verbeterd is kan het zeker geen kwaad om ook de weg op te gaan. Het is momenteel wel wat koud maar er gaat niets boven de frisse buitenlucht. Jammer alleen dat we in Nederland geen bergen hebben (de Vaalserberg met 321 meter stelt natuurlijk niet veel voor :D).

Een gezellige sponsor? Tja... ik wil je wel moreel 'sponsoren' maar meer zit er denk ik niet in :mrgreen:.

Danny

#7 kranenburg2002

kranenburg2002

Nieuw lid

• Fitnessforum leden
  • 4 Posts:

Gepost 27-01-2004 - 07:26

Danny,

Dat moraal sponseren zal me al reuze helpen hoor.

:lol:

Ik houdt je op de hoogte.

Sil

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers