Ga naar inhoud

Deze website is onderdeel van Helisports International B.V., hét adres voor fitnessapparatuur!

Foto

Trainen Op Hartslag, Hoe Verder?

• Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Emke

Emke

Nieuw lid

• Fitnessforum leden
  • 4 Posts:

Gepost 08-04-2007 - 18:17

Hoi ik heb een vraag,

Sinds begin vorige week heb ik een crosstrainer gehuurd. Dit omdat ik mijn conditie wil verbeteren en mijn spieren wil versterken.
Omdat ik de nodige fysieke beperkingen heb wil ik heeel rustig aan beginnen. Ik ben begonnen met 20 minuten op een programma waarbij de weerstand langzaam opgebouwd en weer afgebouwd wordt. Ik train zo'n 4 keer per week (ga ook nog 2 keer een uur zwemmen) en ik wilde het programma iedere keer 2 minuten langer maken.
De hartslagmeter die op de trainer zit bleef maar op 72 staan, dus heb ik een borstband meter erbij gekocht.

Vorige week trainde ik op de gok. Ik doe voor mijn gevoel zeer rustig aan, ben niet buiten adem, ik zweet licht en na de training voel ik me lekker fit.
Vandaag echter voor het eerst met de borstband getraind, en nu bleek mijn hartslag constant tussen 160 en 170 te zitten, ik vond dit vrij veel.
Toen ik er op ging was hij al rond 110, daarvoor heb ik omgekleed en een paar keer de trap op en af gelopen maar is dat niet veel te veel?

Hoe moet ik nu verder met de training? Moet ik eerst zorgen dat ik de 20 minuten vol maak met een aanvaardbare hartslag en daarna pas de trainingstijd uitbouwen? Eigenlijk wil ik niet boven een hartslag van 70% trainen (=135).
Mijn doel is om uiteindelijk op een training van 45-60 minuten uit te komen.

Wie oh wie kan me adviseren hoe ik het beste verder kan gaan?

#2 Boko

Boko

Fitness Goeroe (Zilver)

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 3097 Posts:

Gepost 08-04-2007 - 18:55

Waarom zo'n lange training. Ik verbeter mijn conditie door kort maar intensief te trainen (meestal een aantal minuten hard rennen) . Lijkt mij ook effectiever dan urenlang de gaan cardio-en. Zo blijk ik 1 van de hoogste VO2Max te hebben op mijn sportschool (weliswaar is de test niet erg professioneel, maar toch) terwijl ik vaak mensen urenlang op die crosstrainer zie trainen.
And I was like Baby baby baby oooooooh

#3 Gast - pauline.

Gast - pauline.
  • Gasten

Gepost 09-04-2007 - 10:57

Dat begrijp ik niet. Je kunt je conditie toch alleen op pijl brengen door langer en intensief te trainen?

#4 Boko

Boko

Fitness Goeroe (Zilver)

• Fitnessforum leden
  • 3097 Posts:

Gepost 09-04-2007 - 12:18

Waarom dat?

#5 cindy

cindy

VIP lid

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 483 Posts:
  • Geslacht:Vrouw
  • Interesses:fietsen (wielrennen, mountainbiken en spinning)<br />hardlopen<br />zwemmen<br />snowboarden<br />Krachttraining<br />skaten<br />In het dagelijks leven ben ik research assistent bij een farmacologisch bedrijf, daarnaast geef ik sportmassage en ben ik spinninginstructrice. Tevens ben ik in de leer voor personal weight trainer<br /><br />Ter ontspanning lees ik graag literatuur over voeding en training en kijk ik films

Gepost 09-04-2007 - 14:10

Waarom dat?

wil je heel kort en superintensief kunnen trainen, dan heb je toch een solide basisconditie nodig.. en die creeer je door langere duurtraining met lage intensiteit en een degelijke opbouw van volume
groetjes Cindy

-Voeding, training en rust zijn zilver, timing is goud-

#6 Gast - pauline.

Gast - pauline.
  • Gasten

Gepost 09-04-2007 - 14:43

Dat bedoel ik.

#7 Boko

Boko

Fitness Goeroe (Zilver)

• Fitnessforum leden
  • 3097 Posts:

Gepost 09-04-2007 - 15:02

Ik heb nog nooit langer dan 5 minuten aan mijn conditie gewerkt. En toch heb ik binnen een jaar tijd een even goede conditie behaald als een maat van mij die jarenlang op hockey zit.

Maar goed verder heb je wel gelijk, je kunt natuurlijk moeilijk een paar minuten hard rennen als je daar niet eens de conditie voor hebt. Maar dat je je conditie alleen kan trainen door lang cardio te doen is onzin.

#8 Yolanda L

Yolanda L

VIP lid

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 491 Posts:
  • Geslacht:Vrouw
  • Interesses:Zie ook mijn artikel op deze Helisports site:
    Gezondheid > Mind & Body > 'Reuma? Dan juist bewegen!'
    M'n columns kan je vinden op: www.yory.nl

Gepost 09-04-2007 - 15:45

Beste Emke,

Een hartslagmeter op een trainer is niet altijd secuur, ervan uitgaande dat de meting via de grips van het apparaat gaat. De beste meting is via een borstband, mits je apparatuur het natuurlijk goed doet; want dit kan ook weer negatief beinvloedt worden door b.v. lege batterijen.

Even terug naar je vraag:
4x per week trainen plus 2 uur zwemmen lijkt pittig, maar niet als je niet buiten adem raakt en het 'zeer rustig aan doet'. Het kan heel goed dat je hartslag na een aantal keren traplopen oploopt naar 110, dit is een redelijke 'normale' waarde voor iemand die in beweging is (even de topsporters niet meegerekend...).

Als je zeker weet dat je borstband goed werkt (goed communiceert met je apparaat of polsmeter, de batterijen het goed doen), is deze meting vrij nauwkeurig. Je kunt deze waarde voor de zekerheid checken door even je vinger op je hals te leggen en te zien of je fysieke hartslagmeting overeenkomt met die op het scherm.

Als je echt conditie wilt opbouwen, zul je je hartslag moeten opvoeren tussen de 70-80% van je MHS (220-leeftijd X 75%), als je in de 60-70% zone blijft zitten, ben je alleen aan het vet verbranden (en raak je dus niet buiten adem). Het is voor jezelf te bepalen welk doel je hebt. In de conditiezone (75-80) heb je ook vet verbranding, maar verhoudingsgewijs iets minder. Over dit onderwerp is trouwens veel op dit forum geschreven, dus als je meer wilt weten moet je even zoeken op 'maximale hartslag'.

Mijn advies is om bij je volgende training goed naar je hartslagmeter te luisteren én checken met een fysieke vingertest. Als dit overeenkomt, heb je een meetbasis. Qua duur van je training is het ook persoonlijk en wat je prettig vindt, en waar je je achteraf lekker bij voelt.
Als je jezelf echt wilt prikkelen is het wel goed als je iets buiten adem raakt en na je training 'goed' moe bent. Fit van je apparaat stappen is niet een teken dat je een goede training hebt gehad.

Hoe je je training verder het beste kunt opbouwen is persoonlijk. 4x per week trainen is pittig als je je aan de 75-80% zone houdt, en minder zwaar in de 60-70 zone. Een algemene richtlijn die wel eens wordt gebruikt: kan je nog praten (conversatie hebben) tijdens je training, train je niet zo zwaar. Kan je minder goed praten tijdens het trainen, zit je al in je conditie zone, ben je zo buiten adem dat je geen woord meer kan uitbrengen, zit je tegen je MHS aan. (Maar gelukkig zijn daar hartslagmeters voor die de boel weergeven...)

Ik train persoonlijk wel in de conditiezone 4x per week 50 min, en ik houd m'n hartslag ook nauwkeurig in de gaten. Met het gevolg dat ik onlangs meer moeite moest doen om op dezelfde hartslag uit te komen; een teken dat m'n conditie is vooruitgegaan.

Verder weet ik niet van welke aard je fysieke beperkingen zijn, daarover kan ik zeggen: blijf goed naar je lichaam luisteren, en neem voldoende rust tussen de trainingen.

Deze post is bewerkt door Yolanda L: 09-04-2007 - 15:49

#9 nijnens

nijnens

clubmanager sportcentrum

• Fitnessforum Instructeurs
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1766 Posts:
  • Geslacht:Man
  • Interesses:Psycho sociaal werker
    Personal training

Gepost 01-05-2007 - 20:52

op zich, globaal gezien, klopt het verhaal qua hartslagzones wel al verschilt per persoon natuurlijk in welke zone het beste getraint kan worden (65% of bijv. veel hoger). Waar wel op gelet moet worden is dat de 220 - leeftijd echt heel globaal is. Doe eens een maximaal test een goede sportschool biedt die wel aan. Het kan soms 20 hartslagen schelen als je die test (die echt veel duidelijker en kloppender is) vergelijkt met de 220 - leeftijd. Het zou zonde zijn als je voortdurend in een te hoge of te lage zone traint
Groeten,

Bas Nijnens
Bespreek ook je schema met je eigen sportinstructeur.
Deze kent jou het best en kan vaak een persoonlijk schema voor je maken.

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers