Fitnessforum: Knikkende knieën - Fitnessforum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op dit onderwerp

Knikkende knieën Knikkende knieën tijdens strekken

#1 Gebruiker is offline   Romana 

• Nieuw lid
  • Groep: Fitnessforum leden
  • Lid geworden: 23-07-10

Gepost 23-07-2010 - 23:00

Hallo!

Ik ben een tiener die al jaren danst, maar totaal niet lenig is.
Ik wil er graag aan werken maar er is slechts één probleem dat mij zorgen maakt;
wanneer ik rechtsta en ik wil met mijn handen mijn voeten raken,
en ik mijn knieën dus moet strekken, beginnen ze te beven.

Niet alleen daarbij, maar ook als ik op die manier wil trainen terwijl ik zit.
Ik zou graag weten of ik me zorgen moet maken en of er eventuele
remedies zijn opdat ze dat niet meer doen.

alvast dankjewel :laugh:

Groetjes, Romana
0

#2 Gebruiker is offline   Wharrgarbl 

• Wolverine
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 31-03-08

Gepost 23-07-2010 - 23:20

Hangt er vanaf wat het probleem precies is...
Voel je ook een pijn ergens in de achterkant van je knieën?

Sommige mensen proberen hun heupen/dijen en hamstrings te strekken, en strekken daarbij hun knieën volledig, waardoor ze in feit de banden rond hun knieën strekken... Dat is bijzonder slecht voor je knieën, en ook absoluut niet functioneel voor geen enkele sport. (enige uitzondering is bepaalde extreme vormen van yoga geloof ik)

Het kan ook zijn dat je zodanig strekt dat je stretch reflex (dat strakke gevoel dat je krijgt bij het strekken) voor zoveel druk zorgt dat je spieren het bijna niet aan kunnen. Dat is niet per definitie slecht, maar dan moet je wel weten hoe het werkt.

Ik raad je aan om het boek 'Relax into stretching' van Pavel Tsatsouline eens te lezen... Het is niet heel erg lang, maar bevat een paar fantastische technieken om te stretchen die 10 keer effectiever en veiliger zijn dan wat in het Westen veel gedaan wordt.

(als je niet aan het boek kunt komen, stuur me je e-mail adres even in een PM, dan mail ik je het boek als e-book)
0

#3 Gebruiker is offline   Romana 

• Nieuw lid

Gepost 24-07-2010 - 19:46

Bekijk Post Jereplofje, op 24-07-2010, 00:20, zei:

Hangt er vanaf wat het probleem precies is...
Voel je ook een pijn ergens in de achterkant van je knieën?

Sommige mensen proberen hun heupen/dijen en hamstrings te strekken, en strekken daarbij hun knieën volledig, waardoor ze in feit de banden rond hun knieën strekken... Dat is bijzonder slecht voor je knieën, en ook absoluut niet functioneel voor geen enkele sport. (enige uitzondering is bepaalde extreme vormen van yoga geloof ik)

Het kan ook zijn dat je zodanig strekt dat je stretch reflex (dat strakke gevoel dat je krijgt bij het strekken) voor zoveel druk zorgt dat je spieren het bijna niet aan kunnen. Dat is niet per definitie slecht, maar dan moet je wel weten hoe het werkt.

Ik raad je aan om het boek 'Relax into stretching' van Pavel Tsatsouline eens te lezen... Het is niet heel erg lang, maar bevat een paar fantastische technieken om te stretchen die 10 keer effectiever en veiliger zijn dan wat in het Westen veel gedaan wordt.

(als je niet aan het boek kunt komen, stuur me je e-mail adres even in een PM, dan mail ik je het boek als e-book)

Mijn moeder heeft een boekenwinkel, ik zal zeker een keer zoeken!
En ja, de pijn is vooral achter mijn knie.
Vandaag had ik zelfs tijdens het fietsen het gevoel alsof de beenderen in mijn knie
tegen elkaar schoven, het deed echt pijn.
Maar dankje voor de tip!
0

#4 Gebruiker is offline   Wharrgarbl 

• Wolverine
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Lid geworden: 31-03-08

Gepost 25-07-2010 - 05:47

Als je die pijn achter in je knie hebt: buig je knieën iets meer bij het stretchen. Als je meer rek nodig hebt buig je je bovenlichaam verder naar voren. (houd je onderrug daarbij zo recht mogelijk, dingen als buikspieren aanspannen wil wel helpen)

Probeer de te stretchen spier een paar seconden rustig (niet maximaal, en absoluut niet explosief) aan te spannen en een paar seconden los te laten, herhaal dat een paar keer in een stretch.
Reden dat dat effectiever is dan gewoon stretchen, is omdat je met 'gewoon stretchen' je lichaam went aan een 'verlengde' positie. Maar je lichaam kan dan nog niet zozeer kracht zetten in die positie... Met andere woorden, je loopt in die positie meer kans op blessures. Het aanspannen van een spier in een gestretchte positie helpt je hierbij.

Dat boek zul je niet vinden in de bibliotheek of boekenwinkel trouwens, beter download je 'm.
0

#5 Gebruiker is offline   Romana 

• Nieuw lid

Gepost 27-07-2010 - 21:02

Bekijk Post Jereplofje, op 25-07-2010, 06:47, zei:

Als je die pijn achter in je knie hebt: buig je knieën iets meer bij het stretchen. Als je meer rek nodig hebt buig je je bovenlichaam verder naar voren. (houd je onderrug daarbij zo recht mogelijk, dingen als buikspieren aanspannen wil wel helpen)

Probeer de te stretchen spier een paar seconden rustig (niet maximaal, en absoluut niet explosief) aan te spannen en een paar seconden los te laten, herhaal dat een paar keer in een stretch.
Reden dat dat effectiever is dan gewoon stretchen, is omdat je met 'gewoon stretchen' je lichaam went aan een 'verlengde' positie. Maar je lichaam kan dan nog niet zozeer kracht zetten in die positie... Met andere woorden, je loopt in die positie meer kans op blessures. Het aanspannen van een spier in een gestretchte positie helpt je hierbij.

Dat boek zul je niet vinden in de bibliotheek of boekenwinkel trouwens, beter download je 'm.

Oh, okee :')
& ja met die tip kan ik al erg veel, ik zal het zo een keer proberen.
Dankjewel (:
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op dit onderwerp

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers