Ga naar inhoud

Deze website is onderdeel van Helisports International B.V., hét adres voor fitnessapparatuur!

Foto

Herstellen na beenbreuk

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 esmer

esmer

Nieuw lid

• Fitnessforum leden
  • 2 Posts:

Gepost 18-10-2010 - 14:09

Beste forumleden,

Ik zal me allereerst even voorstellen. Mijn naam is Mathijs. Ik ben 21 jaar en ik woon in Haarlem. Vlak voor de zomervakantie heb ik mijn scheenbeen gebroken met voetbal. Hierdoor zijn mijn spieren enorm verzwakt en probeer ik het een en ander op te bouwen samen met mijn fysiotherapeut. Vorige week heeft mijn fysiotherapeut mij aangeraden om te beginnen met krachttraining op de sportschool. Hij heeft me overigens afgeraden om de komende 2 maanden gebruik te maken van losse gewichten. Ik zal de komende periode dus alleen maar gebruik maken van de Technogym apparaten bij mij op de sportschool.

Ik heb het een en ander doorgelezen op dit forum en het volgende viel mij op. De losse gewichten worden wel erg veel geprezen. De redenen hiervoor heb ik opgezocht en het was mij al gelijk duidelijk waarom. Blijkbaar gebruik je bij losse gewichten meer spieren om bijvoorbeeld de gewichten in evenwicht te houden. Helaas voor mij mag ik dus (nog) geen losse gewichten gebruiken. Dit zal ik echter wel gaan doen als mijn fysiotherapeut mij hiervoor toestemming geeft.

Mijn doel ik om weer op niveau te komen. Mijn spieren zijn verzwakt en ik ben flink aangekomen. Ik zat zelf te denken aan een full body training voor op de dinsdag, donderdag en vrijdag. De overige dagen zal ik mij bezig gaan houden met cardio. Mijn cardiotraining ziet er als volgt uit:
- 2x 2km roeien
- 1x 2km crosstrainer

Hier ben ik dan ongeveer 55 minuten mee bezig en verbrand ik ongeveer 550 calorieen. Dan wil ik het even hebben over mijn krachttraining. De volgorde die ik wil gaan hanteren voor mijn full body training is als volgt:
- Benen
- Kuiten
- Rug
- Schouders
- Borst
- Buik
- Biceps
- Triceps

Ik heb begrepen dat eerst de grote spiergroepen behandeld moeten worden, daarna pas de kleine spiergroepen. Vandaar mijn keuze voor deze volgorde. Alleen door zoveel verschillende apparaten zie ik door de bomen het bos niet meer. Op de website van Technogym zijn alle apparaten aanwezig die mijn sportschool ook heeft. Dit heb ik namelijk vandaag gecontroleerd. Zie deze website.

Mijn vraag is of iemand mijn schema zou kunnen aanvullen met de juiste oefeningen voor de juiste spiergroepen. Het is misschien te veel gevraagd, maar ik ben bang dat ik het verkeerd ga opstellen en vervolgens mijn krachttraining verkeerd ga uitvoeren. Zie bijvoorbeeld het onderstaande schema:
- Benen (Leg Press & Leg Extension)
- Kuiten (Leg Press)
- Rug (?)
- Schouders (Shoulder Press)
- Borst (Chest Press)
- Buik (Abdominal Crunch)
- Biceps (?)
- Triceps (?)

Kan ik hiermee aan de gang? Wat vinden jullie?

#2 Freak

Freak

VIP lid

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip Pip Pip
  • 470 Posts:
  • Geslacht:Man

Gepost 18-10-2010 - 17:26

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je geen losse gewichten zou mogen gebruiken. Heeft je arts daar ook nog een onderbouwing voor gegeven?
--
Status: cutten naar 14% bf

#3 esmer

esmer

Nieuw lid

• Fitnessforum leden
  • 2 Posts:

Gepost 18-10-2010 - 22:14

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je geen losse gewichten zou mogen gebruiken. Heeft je arts daar ook nog een onderbouwing voor gegeven?

Eerlijk gezegd heb ik hier niet eens naar gevraagd. Maar ik ga ervan uit dat hij eerst wilt dat ik aan krachttraining ga wennen. Ik heb namelijk nog nooit (serieus) aan krachttraining gedaan. Daarnaast is het voor mij ook moeilijk om mijn evenwicht te behouden.

Ik zie hem pas volgende week weer, dus dan zal ik het even navragen. Hoe is trouwens de volgorde van mijn schema? Heb ik het zo juist gedaan?

Deze post is bewerkt door esmer: 18-10-2010 - 22:15

#4 Wharrgarbl

Wharrgarbl

Wolverine

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 6658 Posts:

Gepost 19-10-2010 - 05:02

Voor iets omtrent je schenen weet ik niet of het handig is om met apparaten te beginnen. Het lijkt me sterk, daar je JUIST je balans en coördinatie moet verbeteren van spiergroepen die dat niet gewend zijn.

Dat je gewoonlijk (los van de situatie met je scheenbeen) met apparaten moet beginnen om te wennen voordat je met losse gewichten begint is een fabeltje. Ik heb nog nooit ook maar één fatsoenlijke redenering gelezen of gehoord die dat ondersteunt. Sommigen zeggen dat je lichaam eerst moet wennen, maar waarom dat beter met apparaten kan, kan niemand me vertellen. Daarnaast is het anders om met losse gewichten te werken dan met apparaten. Waarom wil je aan het ene wennen om vervolgens weer opnieuw te beginnen met iets anders? Begin dan gewoon met een lege stang, ook al kun je meer gewicht aan.

#5 Wharrgarbl

Wharrgarbl

Wolverine

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 6658 Posts:

Gepost 19-10-2010 - 05:04

En je traint je achterkant schouders, hamstrings en je kont niet. Rug kun je onder verdelen in trapezius, lats en onderrug (eventueel nog rhomboideus en erector spinae en weet ik wat nog meer, maar dat is niet zo relevant nu).

#6 VeldMuijz

VeldMuijz

Fitness Goeroe (Zilver)

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 3834 Posts:
  • Geslacht:Man

Gepost 19-10-2010 - 07:36

Is squatten iets voor hem? Misschien eerst gewoon zonder gewichten erop maar gewoon Bodyweight?

En TS: al de trainings- en voedingssticky al doorgelezen?
Misschien rippetoe of Stronglifts iets voor je?
Hier een playlist van Rippetoe die ik gister doorgekeken heb, misschien wel handig voor je ;)
Beginnen met trainen, maar hoe?
Lees: Fitness voor beginners
Lees: Basisinformatie trainen
Lees: Basisinformatie voeding
Gelieve het bovenstaande door te nemen voor het posten van berichten.
Uitleg over Rippetoe. Let op: er is nog veel meer info over Rippetoe te vinden, zoek op Google en je zult vinden.
Afkortingen/begrippen die je tegen gaat komen.

- http://www.lecielble...t In Frankrijk?

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers