JemfitNL, op 26-03-2011 - 15:35, zei:
Ik weet dat veel mensen dit roepen, ook populaire bodybuilders/coaches zoals Tom Venuto, maar ik zit nog altijd te wachten op wetenschappelijke onderbouwing hier van. Alle onderzoeken die ik heb gezien zeggen iets heel anders. The Warrior Diet (1 grote maaltijd per dag), Eat Stop Eat (2 keer per week 24 uur niets eten) worden allebei ondersteund door onderzoek.
Ik heb zelf ook totaal geen verschil gemerkt toen ik mijn maaltijdfrequentie ging aanpassen. Er zitten wel andere voordelen aan vast (minder lang zonder eten hoeven, je maag wordt wat kleiner, je went aan het eten van kleine maaltijden, je bloedsuiker blijft door de dag heen constant), maar een hogere vetverbranding is er bij mijn weten niet een van.
Wat de moeite met kwark betreft... Het went heel snel (vooral als je het combineert met iets lekkers als bessen), maar in het ergste geval kun je ook gewoon caseïne shakes nemen. Uiteindelijk is het goedkoper (als het gaat om de eiwitten) en krijg je ook niet zulke hoeveelheden bijna nutteloze lactose (suiker/koolhydraten) binnen uit de kwark.
Daar heb je wel gelijk Jemfit! Het is inderdaad niet wetenschappelijk bewezen, maar je ziet het regelmatig terugkeren bij de meer gerespecteerde coaches, vandaar dat ik het hier ook vermelde. Wetenschappelijk betekent helaas ook niet dat een onderzoek daadwerkelijk iets bewijst of een theorie voldoende onderbouwd. Pas als een onderzoek door gerenomeerde onderzoekers wordt gesteund, meermaals bewezen is en gedragen wordt door het overgrote deel van de onderzoekers, deskundigen, etc. kun je het pas redelijk als aangenomen accepteren. Zelfs dan zijn er altijd nieuwe of juist gedateerde onderzoeken die leiden tot nieuwe theorieen en inzichten (Hercules zijn theorie en oefeningen zijn daar een goed voorbeeld van). Een wetenschappelijk artikel wat ik tijdens mijn studie heb geschreven werd 3 jaar terug nog niet geaccepteerd, maar nieuwe ontwikkelingen tonen dat de inzichten die uit mijn onderzoek naar voren kwamen nu breed gedragen worden. Dit leidt ertooe dat mijn artikel ook binnenkort gepubliceerd wordt (ging trouwens over arbusculaire schimmels in conventionele en alternatieve landbouw, dus geen betrekking op voeding

) Jij weet echter vele malen meer van voeding dan ik, dus neem je nuance van mijn post direct aan en de onderzoeken breed gedragen worden
Verhoogde vetverbranding is dus te kort door de bocht, maar het is duidelijk dat de effecten zeer voordelig zijn bij het eten van meerdere kleine maaltijden i.t.t. een of meerdere grote. De uiteindelijke maaltijdfrequentie, E-K-V ratio is uiteindelijk per persoon verschillend, maar daar weet jij nog meer van dan ik

Hogere vetverbranding is niet bewezen, maar persoonlijk ben ik er na de laatste 3 maanden flink experimenteren voor mij persoonlijk van overtuigd dat het eten van meerdere, kleinere maaltijden zal leiden tot een actiever en regelmatiger metabolisme, wat uiteindelijk alleen in je voordeel kan werken. Daarbij geloof ik wel dat het mijn vetverbranding de laatste weken flink heeft verhoogd, ook al is het misschien een placebo-effect