Daar heb je volkomen gelijk in.
Ik ben begonnen met het zoeken naar een soort lifestyle patroon waarbij ik gewoon lekker van me eten kan genieten en dat daarnaast de doelstellingen kan bereiken die ik heb voor mijn lichaam.
Ik heb het Warrior dieet geprobeerd maar dit was 3x niks voor mij, het vet kwam eraf maar ook het vet op mijn gezicht en dergelijk en dat zag er nou niet bepaald fatsoenlijk uit, ik merkte wel dat het me goed af ging om bepaalde periodes zonder eten te gaan. Toen ben ik eens gaan kijken naar de health benefits van vasten, een neef van mij stuurde me een artikel van Brad Pillon, zo doende ben ik met deze man en zijn ideeën in aanraking gekomen.
Als je begint met korte periodes van vasten zul je misschien merken dat je last krijgt buikpijn,hoofdpijn,kou en dergelijke. Ik had hier zelf overgens bijna geen last van maar dit zijn dingen die wel eens voorkomen. Zelf merk ik dat mijn lichaamstemperatuur omlaag gaat dit komt omdat je metabolisme tijdelijk omlaag gaat tijdens het vasten. ( zo nu ook terwijl ik dit typ heb ik aardig koude handen :) )
Postieve effecten naast degene die ik boven beschreven heb zijn dingen zoals: Je stemming word er beter door, meer energie, je voelt je ligt. Het heeft mij ook doen inzien dat je soms aan het eten bent terwijl dat gewoon helemaal niet nodig is, je bent dan vaak gewoon aan het eten uit automatisme.
Als je andere mensen verteld dat je 24 uur vast, zullen ze je voor gek verklaren: dingen zoals ja dat is niet gezond, ik zou me futloos voelen etc. zul je maar al te vaak naar je oren geslingerd krijgen. Raad je dan ook aan wanneer je het doet, vooral de eerste paar keer het gewoon voor jezelf te houden en andere mensen er niet van op de hoogte te stellen.
Het is belangrijk dat wanneer je je vast verbreekt je niet meer gaat eten dan je normaal zou doen. Dit komt het effect van je vast namelijk niet ten goede, dit kan op het begin wel eens lastig zijn. Ik had soms toch wel zin om lekker extra veel te eten na een periode van vasten, maar dit moet je dus niet doen. Gewoon dus je normale avond portie eten wat je altijd doet.
Tijdens de vast is het belangrijk dat je geen insuline spikes gaat krijgen dus niks eten of drinken waar veel suikers en dergelijke inzitten.
Koffie,thee,water zijn prima dingen die je kan drinken tijdens je vast.
Mijn lichaam kon altijd redelijk goed omgaan met koolhydraten maar ik merkte dat ik vroeger soms wel eens een after dinner dip had na een grote maaltijd, dit heb ik tegenwoordig nooit meer. Ik kan makkelijk 200+ gr aan koolhydraten in 1 sitting naar binnen werken zonder me daarna sluggish te voelen.
Als je een periode vast en na deze 24 uur ga je op de weegschaal staan, dan ben je natuurlijk afgevallen. ( logisch ) maar een hoop hiervan is water dit komt omdat je insuline omlaag gaat tijdens het vasten en insuline zorgt ervoor dat je water gaat vast houden.
Ook nog een leuke bijkomstigheid is dat ik me meestal een stuk sterker voel na een dag vasten bij de training de dag erna.
Korte ervaring, als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust!
Deze post is bewerkt door Clubby2k: 03-10-2011 - 10:16