Ga naar inhoud

Deze website is onderdeel van Helisports International B.V., hét adres voor fitnessapparatuur!

Koolhydraten Of Eiwitten

• Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Gast - Gast.

Gast - Gast.
  • Gasten

Gepost 21-11-2005 - 11:46

Hallo mensen daar ben ik weer......

Nog bedankt voor jullie reacties op mijn vorige topic.

Ik heb nog een vraagje. Wat is nou gezonder en hoe en wat moet je nou eten. Ik dacht altijd dat ik veel koolhydraten moest eten voor mijn energie. Maar nu lees ik dat om van je buikje af te komen je beter eiwitten kan eten.

Kan iemand mij wat advies geven.. moet ik koolhydraten voor het sporten eten en eiwitten als ik niet ga sporten etc. etc.

Een linkje naar een infosite is ook welkom.

Alvast weer bedankt.

Groeten Peter

#2 DrabbeR

DrabbeR

Volwaardig lid

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip
  • 160 Posts:

Gepost 21-11-2005 - 13:43

Dat hangt helemaal af van het soort koolhydraten en eiwitten er zitten wat verschillen in:

--Koolhydraten gebasseerd op vezels:
Dit zijn de gezonde koolhydraten, leveren een grote voldoening voor lange tijd, goede energie bron en tevens niet echt een dikmaker (weinig kcal, toch goed teerbaar) dit is bijvoorbeeld brinta en met groenten in de richting van prei e.d.

--Koolhydraten gebasseerd op suikers:
Dit zijn de dikmakers, want ook suikers vallen onder koolhydraten, een beetje suiker is ok maar net als alcohol in mate!
Ook vallen zoetstoffen en druivensuikers hier onder (vruchten hagelslag is een mooi voorbeeld), dit is alleen een aanrader als je zwaar gaat trainen of net zwaar getraint hebt, waarom? omdat je met zware training eerst je koolhydraten aanspreekt om te verbranden, daarna vetten en /of eiwitten!
Dus bijvoorbeeld een pakkie sultana kan daarvoor of erna niet kwaad maar eet het niet teveel want dat doet een mooi dieet veel schade aan (suikers zijn de dikmakers!)

Ook zie je misschien soms wel staan enkelvoudige of meervoudige koolhydraten staan, meervoudig zijn gezonder dan enkel omdat je er dus beter op kan teren en gewoonweg minder van eet om je trek gevoel weg te halen vandaar dat bijvoorbeeld brinta goed is voor de ochtend!

Koolhydraten is leverancier van zo'n 60-70% van je dagelijkse energie behoefte dus om ze helemaal te vermeiden is ook niet, gewoon op het suiker gehalte letten, vandaar ook neit teveel sultana's of wat want die bevatten zo'n 70-80 van de 100 gram aan koolhydraten.

Nu over eiwitten:

--Eiwitten gebasseerd op eieren:
Dit zijn de bekendste eiwitten, het eiwit van een ei, kan vele gegeten worden als het gekookt, weinig vet, hoog eiwit gehalte en tevens dus goede energiebron daarentegen zou ik gebakken eieren meer vermeiden omdat dit vaak in vet wordt gebakken, mocht je het toch graag eten dan raad ik olijfolie aan, dat is toch net weer een stukkie gezonder!
En mocht je echt veel eieren eten dan zou ik niet teveel eigeel eten deze stoffen zijn niet zo goed voor je lichaam en tevens ook wat vetter, hou aan dat je zeker niet meer als 2 eigeelen eet per dag!

--Eiwitten gebasseerd op zuivelproducten (yoghurt, melk, kwark etc)
Ook deze vorm van eiwitten is over het algemeen goed voor je, 1 nadeel het is vaak vermengt met vetten/koolhydraten etc dus vandaar dat je hier beter niet teveel van kan nemen of alleen magere of halfvolle versies ervan omdat je ook deels vetten en koolhydraten binnen werkt.
Wel is bijvoorbeeld kwark een goed tussendoortje het geeft een goed verzadigd gevoel, hoog eiwit gehalte en heel mager aan vetten (meestal per bakkie van 500 gram maar 1 gram vet of wat)
En met kaas zou ik wel erg opletten want deze zijn wat vetter, ondanks dat er ook koemelkeiwitten in zitten dus daar adviseer ik cker om mager te eten/light.

--Eiwitten gebasseerd op soja
Soja heeft een heel hoog eiwit gehalte, het enige nadeel dat het heeft is dat het ook een hoger vetgehalte heeft omdat de sojabonen nogal vettig zijn, teveel van deze bonen/eiwitten eten kan dus een buikje veroorzaken, ook zijnze in poedervorm te krijgen voor shakes, enige nadeel is dat ze slechter mengen/klonterren en de smaak niet altijd even lekker is...
Voor vegatariers is dit de enige vorm van eiwitten die ze kunnen nuttigen samen met ei-eiwitten, veganisten mogen alleen soja hebben...

--Eiwitten gebasseerd op wei/whey bestandsdelen
Dit is een vorm van eiwitten die van alle soorten de goede bestandsdelen hebben samen gemengt in een poedervorm, het eiwit gehalte is vaak extreemhoog omdat het bijna alleen maar eiwitten van alle soorten zijn, wordt veel gebruikt bij mensen die aan fitness/bodybuilden doen.
Waarom? omdat gemiddels zo'n 75 per 100 gram eiwit is of meer (hangt van het type af en de prijsklasse)
Dit is d makkelijkste manier om snel je eiwitten aan te vullen, 1 shake met 30-40 gram wei eiwit gemengt met 250 ml melk/water en je hebt weer je eiwitvoorraad voor 2/3 uur binnen!

Vergeet ook niet om dus zo'n 15-20% aan vetten te eten (het liefst onverzadigde omdat die juist goed zijn voor hart/bloedvaten etc, een beetje onverzadigd kan geen kwaad maar neit teveel dit zijn de vetten die lang blijven zitten en moeilijk verbranden!!) en het overgebleven percentage is je eiwit behoefte, voor spieropbouw/herstel en natuurlijk je fit op de been te houden.
Ook is het zo dat eiwitten voor spieropbouw/herstel zijn en dus noodzakelijk om dagelijks te eten/drinken.

Nog wat weetjes:

--je koolhydraten voorraad wordt vrij laag door een zware intensieve training van bijvoorbeeld een uur of meer, om na de training dus een pak sultana of een appel of wat te eten vul je die voorraad weer aan zodat je er weer tegenaan kan voor even, ook kan een shake van water en 20-30 gram dextrose je koolhydraat niveau weer lekker aanvullen, vergeet alleen neit dat dextrose bijna een soort pure suiker is en niet teveel genomen moet worden!

--eiwitten noodzakelijk zijn voor spierherstel /opbouw, als je te weingi nuttigt belemmert dat de groei/herstel wat resulteerd in langer spierpijn, langzamer groeien etc.

--je in rust groeit en je dan ook juist eiwitten en een goed eetpatroon nodig hebt

--dat je voldoende moet rusten, train elke spier maximaal om de dag (je spieren herstellen gemiddeld 42 uur, goed voor omde dag, beter is om ze 1 keer per week te belasten om ze het beste te laten herstellen!)

--genoeg beweging (meer als een halfuur per dag) om je dieet effectief te houden

--verspreidt over de dag te eten, minimeel 5/6 keer zo zorg je dat je verbranding constant doorgaat, wat weer effectief is voor vetverbranding, je hoeft ook neit veel te eten maar bijvoorbeeld tussen maaltijden door fruit/ wat yoghirt enz te eten kan geen kwaad en houd de spijsvertering bezig.

Ik hoop dat ik zo genoeg uitleg heb gegeven en dat je het een beetje kan begrijpen, als je nog meer moet weten dan horen we het wel!

GL ermee!

#3 Gast - pauline.

Gast - pauline.
  • Gasten

Gepost 21-11-2005 - 14:48

je koolhydraten voorraad wordt vrij laag door een zware intensieve training van bijvoorbeeld een uur of meer, om na de training dus een pak sultana of een appel of wat te eten vul je die voorraad weer aan zodat je er weer tegenaan kan voor even, ook kan een shake van water en 20-30 gram dextrose je koolhydraat niveau weer lekker aanvullen, vergeet alleen neit dat dextrose bijna een soort pure suiker is en niet teveel genomen moet worden!

Dan lijkt die appel me toch een stuk gezonder!!

#4 Gast - Gast.

Gast - Gast.
  • Gasten

Gepost 21-11-2005 - 22:50

Heej Drabber,

Heel erg bedankt voor je grondige uitleg. Ik kan hier zeker mee verder. Dat er zoveel verschil in die voedingsstoffen zit....

Groeten,

Peter

#5 DrabbeR

DrabbeR

Volwaardig lid

• Fitnessforum leden
  • Pip Pip
  • 160 Posts:

Gepost 23-11-2005 - 12:31

Klopt een appel is gezonder maar het bevat wel tragere fruitsuikers, dextrose neemt bijvoorbeeld sneller op, soms heeft je lichaam aan zo'n portie heel erg behoefte na een training ;)

En mooi dat je er wat aan hebt peter, heb me best gedaan het zo goed mogelijk uit te leggen, succes ermee! :)

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers